مراقبت از چشم

آیا دچار خستگی دیجیتال چشم شده‌اید؟

احساس خستگی چشم پس از استفاده از کامپیوتر

آیا تا کنون نام خستگی دیجیتال چشم به گوشتان خورده است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا مفهوم خستگی دیجیتال چشم و راه‌های پیشگیری از آن را برای شما توضیح دهیم.

مطاله و تحقیق مداوم می‌تواند تاثیرقابل توجهی بر روی چشمان شما داشته باشد، مخصوصا زمانی که این مطالعه بر روی دستگاه‌های دیجیتال مانند کامیپوتر و یا تبلت صورت می‌گیرد. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که خستگی چشم مانع مطالعه شما نشود و ناراحتی چشمان شما را کمتر ‌می‌کند.

مفهوم خستگی دیجیتال چشم

در ابتدا اگر شما تغییر ناگهانی در دید خود احساس می‌کنید، درد در چشم خود دارید، یا قرمزی محسوس، حتما با چشم‌پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید تا مشکل چشم شما را بررسی کنند. در هر حال، اگر شما ساعات طولانی را صرف تکالیف مدرسه و دانشگاهی می‌کنید و نشانه‌هایی مانند خستگی چشم، سر درد، دید تار، خشکی چشم و درد در گردن و شانه احساس می‌کنید، ممکن است سندروم بینایی کامپیوتر داشته باشید که به خستگی دیجیتال چشم شناخته می‌شود.خستگی دیجیتال چشم ناشی از عدم پلک زدن مناسب در زمان استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری است.

استفاده از دستگاه‌های دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته است، چه در داخل کلاس درس و چه در خارج از آن. بر اساس مطالعات بیش از ۸۳ درصد از آمریکایی‌ها بیشتر از دو ساعت با دستگاه‌های دیجیتال کار می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد آن‌ها از نشانه‌های خستگی چشم برخوردارند.

خستگی دیجیتال چشم را کاهش دهید

با این وجود خستگی دیجیتال چشم خطرناک نیست، ولی می‌تواند برا عملکرد شما تاثیر بگذارد، پس نباید آن را نادیده بگیرید. در اینجا به چند روش برای کاهش این خستگی می‌پردازیم:

 محافظت چشم در برابر خستگی دیجیتال چشم

از قانون ۲۰/۲۰/۲۰ پیروی کنید: در هر ۲۰ دقیقه به چشمان خود ۲۰ ثانیه استراحت دهید به این صورت که به یک جسم دورتر از خود که ۲۰ فوت (۶ متر) قرار دارد خیره شوید.

پلک زدن: در هنگام کار با دستگاه‌های دیجیتال سعی کنید بیشتر پلک بزنید.

حرکت کنید: استراحت در زمان کار با دستگاه‌های دیجیتال می‌تواند به چشمان شما کمک کند. پس بهتر است از جای خود برخیزید، قدم بزنید و تحرک داشته باشید.

زاویه دید خود را بهبود بخشید: صفحه کامیپوتر شما باید در زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه زیر چشمان شما قرار بگیرد، که در حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر از مرکز صفحه نمایش و ۲۰ تا ۲۸ سانتی‌متر از چشمان محاسبه می‌شود.

تنظیم نور محیط: صفحه کامپیوتر خود را از نور فلوئورسنت دور نگه‌ دارید و ترجیحا از چراغ‌های کف بجای چراغ‌های سقفی استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از بازتاب نور بیرون در صفحه از پرده استفاده کنید.

تنظیمات صفحه نمایشگر را تنظیم کنید: روشنایی صفحه نمایش را با نور محیط خود تنظیم کنید. اگر صفحه شما مانند یک منبع نور عمل می‌کند یعنی روشنایی آن بسیار زیاد است. اگر رنگ آن بی‌روح و خاکستری دیده می‌شود، یعنی صفحه نمایش شما کم نور است. اندازه متون و کنتراست تصویر نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. معمولا، نگاه کردن به متون تیره در یک بک گراند روشن کاری آسان‌تر خواهد بود.

وقت ملاقات تنظیم کنید

با چشم‌ پزشک خود در رابطه با خستگی دیجیتال چشم صحبت کنید. حتی اگر از عینک استفاده نمی‌کنید، نوع خاص آن می‌تواند خستگی چشمان شما را کاهش دهد و از بازتاب نور جلوگیری کرده و نور آبی را فیلتر کند.

شما می‌توانید از طریق صفحه راه‌های ارتباطی وقت ملاقات خود را با دکتر علیرضا اسلامپور تنظیم کنید و در مورد مشکلات چشمی خود راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *