مراقبت از چشم

آیا اشعه فرابنفش به چشمان شما آسیب می‌زند؟

اشعه فرابنفش

حتما تا کنون درباره اشعه فرابنفش و اثرات مخرب آن بر روی سلامت خود را شنیده‌اید، اما واقعا به چه میزان درباره آن اطلاعات دارید؟ در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که اشعه فرابنفش چیست، چه اثری بر سلامت شما دارد و چگونه می‌توانید در برابر اثرات مضر آن از خود مراقب کنید.

اشعه فرابنفش چیست؟

اشعه فرابنفش از دو منبع منتشر می‌شود، که منبع اصلی آن خورشید است. خورشید طیف گسترده‌ای از امواج را منتشر می‌کند که با نام طیف الکترومغناطیس شناخته می‌شود. این طیف از ناحیه‌های گوناگونی تشکیل می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها را می‌توان موج‌های رادیویی، فروسرخ، نور مرئی، فرابنفش UV و اشعه ایکس نام برد.

اشعه فرابنفش در طیف نوری

اشعه UV در طیف بین نور مرئی و اشعه ایکس قرار میگیرد، و به سه نوع دسته بندی‌ می‌شود؛ UVA، UVB و UVC.
این اشعه UVB است که باعث تغییر رنگ پوست شما در برابر آفتاب می‌شود و حتی باعث سوختگی پوست در حالتی که مراقب پوست خود نباشد. اشعه UVA هم می‌تواند بر پوست شما تاثیر گذار باشد ولی تاثیر بیشتر این اشعه بر سلامت چشمان شماست. اشعه UVC مضر ترین اشعه در بین این موارد است، خوشبختانه این اشعه از اتمسفر نمی‌تواند عبور کند و به سطح زمین برسد. افرادی که با ابزار جوشکاری یا لامپ‌های جیوه‌ای کار می‌کنند باید از محافظ مناسبی در برابر این ابزارها برخوردار باشند.

اشعه فرابنفش نیز ‌می‌تواند به صورت مصنوعی نیز تابیده شود، مانند دستگاه‌های سولار.

اشعه فرابنفش چه تاثیری بر روی شما دارد؟

اشعه فرابنفش باعث آفتاب سوختگی می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. آفتاب سوختگی یکی از نشانه‌های آسیب دیدن DNA در سلول بر اساس تابش‌های اشعه فرابنفش است.

اگر این آسیب دیدگی در دراز مدت ادامه پیدا کند باعث ابتلا به سرطان پوست ‌می‌شود. این آسیب دیدگی در افراد متفاوت خواهد بود.

همانطور که ابتدا به آن اشاره شد اشعه فرابنفش می‌تواند اثرات مضری بر روی سلامت چشمان شما داشته باشد. اشعه UVA می‌تواند از قرنیه چشمان شما عبور کند و به شبکیه چشم برخورد کند. تابش بیش از اندازه این اشعه بر شبکیه چشم می‌توان مشکلات چشمی را بوجود آورد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه فرابنفش باعث مشکلاتی مانند آب مروارید و فتوکراتیت خواهد شد.

اثر تابش اشعه فرابنفش در ابتلا به بیماری آب مروارید

در حالت طبیعی اشعه UV می‌تواند برای بدن شما مفید باشد. زمانی که پوست شما در برابر نور قرار می‌گیرد بدن شما ویتامین D تولید می‌کند. ویتامینی که به استخوان‌های شما کمک می‌کند. باید در نظر داشته باشید که بدن شما برای تولید ویتامین D زمان کوتاهی در برابر نور خورشید نیاز دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که اشعه فرابنفش باعث کاهش علائم بیماری پوستی پسوریازیس خواهد شد.

از خود در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنید

بسیار مهم است که همیشه به یاد داشته باشید در هر جایی که هستید از خود در برابر تابش‌های اشعه UV محافظت کنید. کارهای مختلف بسیاری وجود دارد که می‌توانید بدون دردسر زیاد برای محافظت از خود انجام دهید.

زمانی که تابش خورشید در شدیدترین حالت است از ایستادن در این تابش خودداری کنید. زمانی که شرایط خودداری کردن از این تابش شدید وجود ندارد باید از کرم‌های ضد آفتاب، لنز‌های محافظ و پوشش مناسب یا کلاه استفاده کنید.

عینک‌های آفتابی

عینک‌های آفتابی یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در برابر اشعه فرابنفش است. فناوری Xperio Polarised محافظ بسیار عالی را در برابر اشعه فرابنفش و تابش‌های شدید ایجاد می‌کند.

فناوری فتوکرومیک

در مواقعی که در طول روز در مکان‌های متفاوتی هستید و تابش نور متفاوتی را دریافت می‌کنید می‌توانید از لنز‌های Transition استفاده کنید، این لنز به صورت خودکار میزان نور را تنظیم می‌کنند. فناوری نور هوشمند با مسدود کردن صد درصد اشعه UVA  و UVB از چشمان شما محافظت خواهد کرد.

منبع

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *