بیماری‌های چشمی

گل مژه چشم چیست‌؟ علت و علائم آن

بیماری گل مژه چشم

گل مژه چشم چیست؟

گل مژه (که به آن هوردولوم نیز گفته می‌شود) نوعی عفونت موضعی در پلک است که باعث ایجاد یک برجستگی قرمز و لطیف در نزدیکی لبه درب می‌شود.

حالت‌های چشم دو نوع وجود دارد:

• خارجی: یک لکه در پایه مژه است.
  • داخلی: در بین یکی از غدد چربی کوچک پلک است.

این عفونت توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند در قاعده مژه (خارجی) یا در یکی از غدد چربی کوچک درون پلک (داخلی) ایجاد شود.

علل

گل مژه توسط باکتری‌های استافیلوکوک ایجاد می‌شود. این باکتری در بینی یافت می‌شود و هنگام مالیدن بینی و سپس چشم به راحتی به چشم منتقل می‌شود.

باکتری‌ها می‌توانند باعث التهاب یا عفونت فولیکول‌های مژه شوند – غدد چربی که از طریق مجاری به مژه‌ها تخلیه می‌شوند. هنگامی که مجرا مسدود است، چربی نمی‌تواند تخلیه شود و به غده بازگردد. غده متورم و ملتهب می‌شود و باعث ایجاد گل مژه می‌شود.

علائم و نشانه ها

برآمدگی روی پلک و تورم پلک دو علامت قابل مشاهده است.

علائم تیرگی چشم شامل موارد زیر است:

• سرخی
  • پلک های متورم
  • لطافت
  • افتادگی پلک‌ها
  • ترشحات چشم (پوستی اطراف پلک)
  • احساس سوزش

پس از بروز علائم، جوش کوچک و اغلب دردناکی در ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌شود. معمولاً این همراه با تورم چشم است. گاهی اوقات فقط ناحیه نزدیک متورم می‌شود. در مواقع دیگر، کل پلک متورم می‌شود.

در چه مناطقی دچار گل میژه می‌شوید؟

گل مژه‌ها می توانند در چندین مکان از پلک شما ایجاد شوند. امکان دارد هر یک از موارد زیر برای شما اتفاق بیافتد:

• روی پلک بالا بی حس شوید
  • روی پلک پایین بی حس شوید
  • درون یک پلک را آغشته کنید
  • زیر پلک بزن

این مکان علت آن یا سرعت شما در از بین بردن گل مژه را نشان نمی‌دهد. خواه در پلک بالایی یا پلک پایین باشد، یا در پلک شما باشد یا از زیر آن، چشم پزشک شما می‌تواند بهترین روش درمانی را به شما توصیه کند.

۵ واقعیت درباره گل مژه

۱. حالت های مختلف گل مژه چشم معمولاً مشکلی در بینایی ایجاد نمی‌کنند: توانایی شما برای دیدن خوب در نزدیکی یا از راه دور تحت تأثیر یک گل مژه قرار نمی‌گیرد.

۲.  مسری نیستند: در بیشتر موارد، گل مژه‌ها مسری نیستند. اگرچه انتقال باکتری‌هایی که باعث ایجاد لک می‌شوند از فردی به فرد دیگر امکان پذیر است، اما لازم است فرد دارای گل مژه چشم خود را لمس کند و سپس مستقیماً باکتری را به چشم شخص دیگری منتقل کند.

۳. بیشتر گل مژه در طی چند روز بهبود می‌یابند: در طی چند روز با استفاده از کمپرس گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، سه یا چهار بار در روز می‌توانید این روند را تسریع کنید. این کار درد را تسکین می‌دهد و در بیشتر مواقع، باعث باز شدن گل مژه می‌شود، دقیقاً مانند جوش. در اکثر موارد، لکه بدون مداخله بیشتر تخلیه و بهبود می‌یابد.

اگرچه بیشتر گل مژه‌ها  با استفاده از کمپرس گرم از بین می روند، برخی از آنها باید تحت درمان پزشکی یا تخلیه جراحی قرار گیرند.

۴. هرگز یک  گل مژه را “فشار” ندهید.

همانطور که نباید جوش را فشار بدهید، برای گل مژه چشم نیز همین مسئله وجود دارد. شما هرگز نباید آن را تخلیه کنید، اما در عوض اجازه دهید تا به خودی خود باز شود.

لکه ای که در داخل پلک ایجاد می شود (به اصطلاح hordeolum داخلی است) ممکن است به خودی خود پاره نشده و بهبود یابد. از آنجا که این نوع لکه ممکن است جدی‌تر باشد ، ممکن است لازم باشد که چشم پزشک شما آن را با جراحی باز و تخلیه کند.

اگر مرتباً این بیماری برای شما ایجاد می‌شود، ممکن است چشم پزشک برای جلوگیری از عود، پماد آنتی بیوتیک تجویز کند. وی همچنین ممکن است استفاده از پدهای تمیز کننده پلک را که از قبل مرطوب شده اند برای بهداشت روزانه توصیه کند تا خطر ایجاد بیماری پوستی و بلفاریت را کاهش دهد.

۵. می‌تواند با سایر مشکلات چشمی همراه شود: در زمان وجود گل مژه، ممکن است متوجه آبریزی مکرر در چشم آسیب دیده ، افزایش حساسیت به نور و احساس اینکه چیزی در چشم شما است (این علامت “احساس جسم خارجی” نامیده می شود) شوید.

چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد

اگرچه بیشتر انواع گل مژه خیلی زود از بین می‌روند، با این حال برای مشاوره بیشتر با چشم پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است پزشک برای کمک به بهبود سریع‌تر وضعیت، پماد یا سایر درمان‌ها را برای شما تجویز کند.

اگر بیماری شما حادتر شد و بینایی شما را تحت تأثیر قرار داد یا ظرف مدت یک هفته از بین نرفت، برای ارزیابی و درمان با چشم پزشک خود تماس بگیرید. در بعضی موارد،  ممکن است نیاز به درمان جراحی توسط پزشک داشته باشند و به دنبال آن داروی تجویزی استفاده شود.