تمیز کردن عینک

درست‌ترین روش تمیز کردن عینک

تمیز کردن عینک با مایع ظرفشویی

تمیز کردن روزانه عینک بهترین روش برای زیبا نگاه داشتن آن و جلوگیری از خراشیدگی لنز و سایر آسیب‌های عینک است.

اما در مورد نحوه تمیز کردن عینک یک راه درست  و بسیاری از راه های غلط وجود دارد.

چگونه عینک خود را تمیز کنیم؟

برای پاک کردن لنزها و فریم‌های عینک خود بدون خراشیدن لنزها یا ایجاد آسیب‌های دیگر، به این نکات توجه کنید. این نکات به شما کمک می‌کند تا عینک آفتابی، عینک ایمنی و عینک ورزشی را نیز در فرم عالی نگه دارید.

۱. دستان خود را کاملا بشویید و خشک کنید.

قبل از تمیز کردن عینک، مطمئن شوید که دستان شما عاری از آلودگی، لوسیون و هر چیز دیگری که می‌تواند به لنزهای شما منتقل شود، است. برای تمیز کردن دست‌ها از صابون بدون لوسیون یا مایع دستشویی و یک حوله تمیز و بدون پرز استفاده کنید.

۲. عینک خود را زیر یک جریان آرام آب شیر ولرم بشویید.

با این کار، گرد و غبار و باقی مانده پاک می‌شود، که می‌تواند باعث خراشیدن لنزهای شما در هنگام تمیز کردن آنها شود. از آب گرم که می‌تواند به برخی از پوشش های لنز عینک آسیب برساند ، خودداری کنید.

۳. به هر لنز قطره کمی مایع ظرفشویی بدون لوسیون بزنید.

بیشتر مایعات ظرفشویی بسیار غلیظ هستند، بنابراین فقط از مقدار کمی استفاده کنید. یا به جای آن یک یا دو قطره به نوک انگشت خود بمالید. فقط از مدل‌هایی استفاده کنید که شامل لوسیون نیستند.

۴. به آرامی برای چند ثانیه دو طرف لنزها و تمام قسمت‌های قاب را مالش دهید.

اطمینان حاصل کنید که هر قسمت، از جمله پدهای بینی و انتهای عینک، قسمتی را که پشت گوش شما قرار دارند تمیز کنید. همچنین لبه اتصال  لنزها را با قاب نیز تمیز کنید – غبار و چربی‌های پوستی اغلب در اینجا جمع می شوند.

۵. دو طرف لنزها و قاب را کاملاً بشویید.

پاک نکردن تمام آثار صابون باعث لکه دار شدن لنزها در هنگام خشک شدن آن‌ها می‌شود.

۶. شیشه‌ها را به آرامی تکان دهید تا بیشتر آب لنزها از بین برود.

برای اطمینان از تمیز بودن لنزها، آنها را به دقت بازرسی کنید.

۷. لنزها و قاب را با دقت با حوله تمیز و بدون پرز خشک کنید.

از حوله‌ای که با نرم کننده یا پارچه خشک کن شسته نشده استفاده کنید (این مواد می توانند لنزها را لکه دار کنند). یک حوله نخی که برای تمیز کردن ظروف شیشه ای خوب استفاده می‌کنید، انتخاب خوبی است. اطمینان حاصل کنید که حوله کاملا تمیز است. خاک یا بقایای محبوس شده در الیاف حوله می تواند لنزهای شما را خراشیده کند. روغن پخت و پز، چربی پوست یا لوسیون باقی مانده در حوله می‌تواند باعث لکه دار شدن لنز شود.

۸. دوباره لنزها را بازرسی کنید.

در صورت باقی ماندن رگه‌ها و لکه‌ها ، آنها را با یک پارچه میکروفایبر تمیز از بین ببرید – این پارچه های بدون پرز در اکثر فروشگاه‌های عینک یا فروشگاه‌های عکاسی موجود است.

برای تمیز کردن لحظه‌ای عینک خود در صورت نداشتن وسایل بالا، دستمال های یک بار مصرف تمیزکننده لنز را که به صورت جداگانه بسته بندی شده و از قبل مرطوب شده‌اند، امتحان کنید. این‌ پدها مخصوص استفاده در لنزهای عینک فرموله شده‌اند.

نبایدها

حال به بررسی مواردی می‌پردازیم که برای تمیز کردن عینک خود نباید از آن‌ها استفاده کنید:

۱. از انتهای پیراهن یا پارچه دیگر برای تمیز کردن عینک خود استفاده نکنید، به خصوص وقتی لنزها خشک هستند. این کار می‌تواند باعث خراشیده شدن لنزهای شما شود.

۲. برای مرطوب کردن لنزهای خود از بزاق استفاده نکنید.

۳. برای تمیز کردن عینک خود از پاک کننده های شیشه یا سطح خانه استفاده نکنید. این محصولات دارای موادی هستند که می توانند به لنزها و پوشش های عینک مانند پوشش ضد انعکاس آسیب برسانند.

۴. برای تمیز کردن لنزهای خود از حوله‌های کاغذی، دستمال، دستمال کاغذی یا دستمال توالت استفاده نکنید. اینها می‌توانند لنزهای شما را خراشیده یا لکه بزنند یا آنها را پر از پرز کنند.

۵. سعی نکنید خراش در لنزهای خود را “پاک کنید”. این فقط اوضاع را بدتر می‌کند.

۶. اگر آب شستشو برای شستشوی لنزهای شما در دسترس نیست ، قبل از خشک کردن لنزها، مقدار زیادی ازاسپری پاک کننده عینک را برای از بین بردن گرد و غبار و باقی مانده ها استفاده کنید.

 پاک کننده‌ها و پارچه‌های مخصوص برای تمیز کردن عینک

اسپریهای پاک کننده‌ لنز عینک در فروشگاه‌هایی که عینک خود را خریداری می‌کنید و یا در داروخانه‌ها موجود هستند. اگر مسافرت هستید و صابون دستشویی و آب تمیز در دسترس ندارید، این اسپری‌ها می‌توانند مفید باشند.

اگر قبل از تمیز کردن لنزهایتان، آب شیر برای شستشو در دسترس نیست، از مقدار زیادی اسپری پاک کننده عینک برای پاک کردن گرد و غبار و باقی مانده‌ها قبل از خشک شدن لنزها استفاده کنید.

اگر لنزهای شما دارای پوشش ضد انعکاس (AR) هستند، مطمئن شوید که تمیز کننده عینکی که انتخاب کرده‌اید برای استفاده در لنزهای ضد بازتاب مناسب است.

هنگام استفاده از دستمال مرطوب یکبار مصرف بسته بندی شده، ابتدا لنزها را از نظر گرد و غبار یا بقایای آنها بررسی کنید. برای جلوگیری از خراش، قبل از پاک کردن لنزها، هرگونه غبار را از روی آنها پاک کنید.

پارچه های تمیز کننده میکروفایبر یک گزینه عالی برای تمیز کردن عینک است. این پارچه ها لنزها را خیلی موثر خشک می‌کنند و چربی‌ها را به دام می‌اندازند تا از آغشته شدن جلوگیری کنند. اما چون غبار را به صورت موثر جمع می‌کنند، مطمئن شوید که پارچه‌ها را مرتباً تمیز می‌کنید. پارچه را با استفاده از مایع ظرفشویی بدون لوسیون و آب تمیز بشویید. اجازه دهید پارچه در هوا خشک شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *