مراقبت از چشم

دیابت و خطر ابتلا به بیماری‌ های چشمی

دیابت و بیماری های چشمی

دیابت و بیماری های چشمی

دید سالم یکی از مواردی است که دیابت در صورتی که به درستی کنترل نشود، می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد.

این امر برای دیابت نوع یک، نوع دو و همچنین دیابت بارداری (که مانند دیابت نوع دو عمل می‌کند) صادق می‌باشد. با داشتن دیابت، ریسک ابتلا به چند نوع بیماری چشمی افزایش پیدا می‌کند، مانند آب مروارید ، ادم ماکولای دیابتی (DME)، رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم. اگر تمام این بیماری‌ها را در یک دسته به عنوان بیماری‌های چشمی دیابتی نام گذاری کنیم، دیابت را می‌توانیم به عنوان یکی از دلایل مهم کوری چشم در نظر بگیریم.

دیابت چیست

ابتلا به دیابت نوع ۲ یا حاملگی به این معنی است که بدن قادر به استفاده موثر از انسولین برای تنظیم قند خون نیست. نوع ۱ به این معناست که بدن به میزان کافی انسولین نمی‌تواند تولید کند. زمانی که از دیابت مراقب کافی به عمل نیاید، در دوره‌های زمانی باعث افزایش خطرناک قند خون می‌شود، این افزایش به تغذیه باکتری‌های مضر کمک کرده و خون را اسیدی می‌کند. اما این افزایش چه تاثیری بر بینایی دارد؟

دیابت و آب مروارید

یک شخص دیابتی پنج برابر یک شخص نرمال در خطر ابتلا به آب مروارید می‌باشد. دلیل این موضوع به خاطر افزایش قند خون می‌باشد که باعث تورم لنز چشم و در نتیجه تجمع پروتئین‌های مات در آن جا می‌شود، که باعث کدر شدن آن محدوده از چشم می‌شود. با توجه به عمل‌های مدرن جراحی آب مروارید این بیماری به راحتی قابل درمان می‌باشد.

دیابت و بیماری های چشمی

رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا

زمانی که خون به دلیل قند بالا بسیار اسیدی شود، می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی شود. این امر برای موی‌رگ‌های بسیار نازکی که پشت چشم شبکیه را تغذیه ‌می‌کند بسیار خطرناک است. رتینوپاتی دیابتی زمانی اتفاق می‌افتد که این موی‌رگ‌ها دچار آسیب شوند، بدن برای ترمیم این مشکل موی‌رگ‌های جدیدی را ایجاد می‌کند، اما این موی‌رگ‌ها بسیار نازک‌تر و دارای مقاومت کم‌تری از گذشته ‌هستند. در ابتدا همیشه علائم وجود ندارد ، اما یکی از علائم رایج لکه های تیره یا شناور در زمینه بینایی است.

تقریبا ۱۰ درصد از افرادی که به بیماری رتینوپاتی دیابتی دچار می‌شوند بیماری مشابه آن یعنی ادم ماکولا DME که تجمع مایعات در ماکولا است (بخشی از شبکیه که دید مرکزی دقیق ما را ایجاد می کند) نیز دارند. این مایعات باعث انحراف دید و از بین رفتن رنگ‌ها می‌شود. ممکن است برای درمان این بیماری نیاز به جراحی باشد تا بینایی طبیعی بدست آيد.

دیابت و گلوکوم

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید مایعات داخل چشمان شما تا آخر عمر در یک جا ثابت ‌نمی‌مانند. چشمان ما این مایعات را به صورت ذره ذره و در دراز مدت جایگزین می‌کند، و این امر برای سلامت چشم بسیار مهم است. گلوکوم زمانی اتفاقی می‌افتد که این پروسه به درستی انجام نشود و بر روی عصب‌های چشم فشار آورده و باعث آسیب به چشم و حتی باعث کوری دائمی شود. شانس یک شخص دیابتی در ابتلا به این بیماری بیشتر از یک فرد عادی می‌باشد و در ابتدا ممکن است علائمی نداشته باشد. بهترین روش تشخیص معاینه کردن مداوم چشم‌ها در بازه‌های زمانی مناسب می‌باشد.

دیابت و بیماری های چشمی

معاینه چشم می تواند بینایی شما را نجات دهد

معاینات منظم چشم مخصوصا برای افراد دیابتی در محافظت از بینایی آنها بسیار مهم است، زیرا ما می توانیم علائم اولیه را تحت نظر داشته و خطر نابینایی را تا نود و پنج درصد کاهش دهیم. با این وجود، مهم‌ترین راه حل برای این بیماری‌ها کنترل دیابت می‌باشد. اگر بیماران بتوانند قند خون خود را تا حد ممکن در حالت نرمال نگه دارند، می‌توانند احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را تا حد چشمگیری کاهش دهند. 

شما می‌توانید برای معاینه چشم خود از طریق صفحه تماس با ما با دکتر علیرضا اسلامپور وقت ملاقات خود را تعیین کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *