مراقبت از چشم

نور آبی و تاثیر آن بر روی چشم

نور آبی

امروزه دستگاه‌های دیجیتال را در کجا می‌توان دید. با استفاده از رایانه، تبلت و تلفن‌های هوشمند زندگی ما در خانه، محل کار و مدرسه، بیشتر از هر زمان دیگری با صفحه نمایش گذرانده می‌شود.

در خبرها در مورد نور آبی، خستگی چشم در اثر استفاده مکرر از کامپیوتر و همینطور مضرات استفاده از دستگاه‌های دیجیتال برای چشم گفته می‌شود و در مورد استفاده از این دستگاه‌ها توصیه‌هایی نیز داده می‌شود، بنابر لازم است بدانیم که علم روز در مورد استفاده بهینه و مراقب از چشمانمان در برابر نور آبی چه چیز جدید ارائه کرده است.

نور آبی چیست؟

زمانی که به نور فکر می‌کنیم معمولا در مورد رنگ نور چیزی به ذهنمان نمیرسد، اما وقتی رنگین کمان را می بینید، طیف نور بصری را می‌بینید. اینها رنگ‌هایی هستند که برای چشم انسان قابل مشاهده است و شامل “طول موج” های قرمز، آبی و سبز هستند. تمام نوری که می‌بینیم ترکیبی از این طول موج‌ها است، از جمله نور خورشید و صفحه های کامپیوتر.

مطالعه بیشتر: آیا دچار خستگی دیجیتال چشم شده‌اید؟

تاثیر دستگاه‌های دیجیتال بر خواب

قرار گرفتن در معرض نور آبی خورشید همانند صفحه نمایشی که استفاده می‌کنیم، روحیه و هوشیاری را تحت تاثیر قرار  می‌دهد – طلوع خورشید به مغز ما سیگنال می‌دهد که زمان بیدار شدن است. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض این نور از صفحه نمایش‌ها در شب می‌تواند چرخه خواب طبیعی بدن ما را که به عنوان ریتم شبانه روزی شناخته می‌شود، مختل کند. نور تولید ملاتونین – هورمون خواب – را در بدن ما کند می‌کند. پس برای خواب آرام‌تر، حتماً باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

  • عصر دستگاه‌ها را روی حالت تاریک یا شب قرار دهید. این تنظیم روشنایی صفحه را کاهش می‌دهد و رنگ های گرم آن باعث می‌شوند بدن شما را کم‌تر گیج کند و فکر کند روز است.
  • از استفاده از صفحه نمایش یک تا دو ساعت قبل از خواب خودداری کنید.

مطالعه بیشتر: آیا اشعه فرابنفش به چشمان شما آسیب میزند؟

آیا نور آبی می تواند به چشم شما آسیب برساند؟

ممکن است شما درباره مطالعات بر روی اثرات نور آبی شنیده باشید. در این مطالعات از سلول‌های داخل ظرف و حیوانات برای بررسی اثرات نور آبی استفاده می‌شود. این مطالعات نشان داد که نور آبی می‌تواند باعث آسیب سلول در این تنظیمات شود. اما در این آزمایشات این موارد انجام نشده است:

  • تاثیر پذیری از حالت طبیعی نور ابی در برخورد با چشم انسان در زندگی روزمره
  • استفاده از نور آبی که از منشع آن کامیپوتر باشد

تاکنون، شواهد نشان داده است که هیچ ارتباط معنی داری بین نور آبی و آسیب به شبکیه انسان یا دژنراسیون ماکولای وابسته به سن وجود ندارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *