نزدیک بینی

4 جایگزین عینک برای کودکان مبتلا به نزدیک بینی

نزدیک بینی در کودکان و حذف عینک

نزدیک بینی در کودکان

موارد نزدیک بینی دوران کودکی در حال افزایش است. اکنون حدود ۴۲ درصد از افراد آمریکایی نزدیک بینی دارند.

این وضعیت زمانی به وجود می‌آید که کره چشم برای مدت زیادی رشد می‌کند یا زمانی که قرنیه شکلی عجیب داشته باشد، این وضعیت به معروف آستیگماتیسم می‌باشد. اشعه‌های نور نمی‌توانند مستقیماً روی سطح شبکیه تمرکز کنند، بنابراین صحنه های دور مانند وایتبورد کلاس تار به نظر می‌رسد.

لنزهای تک دید (عینک‌هایی با یک نمره در تمام لنز) می‌توانند بینایی دور را بهبود بخشند. اما آن‌ها نمی‌توانند پیشرفت نزدیک بینی را متوقف کنند. جای تأسف دارد زیرا نزدیک بینی در نهایت می تواند منجر به مشکلات چشمی جدی تر مانند آب مروارید زود هنگام، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و جدا شدن شبکیه شود. و یک اشکال دیگر در مورد این لنزها وجود دارد: آنها باید اغلب جایگزین شوند. اکثر کودکان تا زمانی که به سن ۲۰ سالگی نرسند، عینک خود را برای نسخه های قوی‌تر عوض می‌کنند. در این سن است که معمولاً نزدیک بینی پیشرفت نمی‌کند.

چهار گزینه بالقوه برای عینک با هدف بازگرداندن بینایی و در عین حال جلوگیری از رشد بیش از حد چشم با افزایش سن کودک وجود دارد. این گزینه ها – لنزهای تماسی MiSight ، ارتوکراتولوژی ، قطره های آتروپین با دوز پایین و لنزهای تماسی چند کانونی – به طور بالقوه می‌توانند تا حد زیادی به محافظت از دید کودک در طول زندگی کمک کنند. در اینجا نکات مثبت و منفی این درمان‌های بالقوه نزدیک بینی آورده شده است.

MiSight

لنزهای MiSight اولین لنزهای تماسی مورد تأیید FDA برای کنترل روند نزدیک بینی در کودکان هستند. این لنزهای یکبار مصرف نرم را می‌‌‌توان برای کودکان ۸ ساله تجویز کرد. لنزها در روز گذاشته می‌شوند و در شب دور انداخته می‌شوند.

لنزهای MiSight دارای حلقه‌های متحدالمرکز برای هدایت نور به شبکیه هستند که باعث می‌شود چشم بیش از حد رشد نکند. لنزها می‌توانند دید دور را بازیابی کنند، اما برای رفع آستیگماتیسم نمی‌توانند قرنیه را تغییر شکل دهند.

برای بهره‌مندی کامل، کودکان باید ۶ روز در هفته، به مدت ۱۰ ساعت در روز، لنزهای MiSight خود را تا زمان نوجوانی استفاده کنند. استفاده لنزها به سختی انجام می‌شود و کودکان خردسال با چشمان کوچک می‌توانند بعضی اوقات وارد کردن و برداشتن آن‌ها را مشکل کنند.

مانند تمام لنزهای تماسی، لنزهای MiSight خطر ابتلا به عفونت را دارند. بهداشت مناسب لنزهای تماسی می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

ارتوکراتولوژی

مانند ارتودنسی برای چشم شما، ارتوكراتولوژی – كه به آن “ortho-k” گفته می شود – از یك مجموعه لنزهای تماسی سخت سفارشی برای تغییر موقت قرنیه كودك استفاده می‌كند. این کار نزدیک بینی را در صورت ایجاد آستیگماتیسم اصلاح می‌کند.

وقتی لنزها در شب‌ استفاده می‌شوند، کودکان مبتلا به نزدیک بینی می‌توانند روز بعد بدون نیاز به عینک یا تماس به وضوح ببینند. اما وقتی کودک از استفاده از لنزها دست خودداری کند، قرنیه چشم به شکل اولیه خود برمی‌گردد و نزدیک بینی برمی‌گردد.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که لنزهای Ortho-K ممکن است رشد چشم را نیز کاهش دهند. به همین دلیل است که به طور مکرر برای توقف روند نزدیک بینی تجویز می‌شود. آزمایشات بالینی گسترده‌تری در حال انجام است تا تأیید FDA را برای این استفاده بدست آورد.

اشکالاتی در ortho-k وجود دارد. برخی از کودکان در تنظیم این لنزهای سخت مشکل دارند زیرا در ابتدا ممکن است ناراحت کننده به نظر برسند. همچنین، استفاده از هر لنز در طول شب می تواند خطر ابتلا به عفونت موسوم به کراتیت میکروبی را افزایش دهد که باعث کوری می‌شود. از آنجا که از لنزها مجدداً استفاده می شود، در مقایسه با لنزهای یکبار مصرف، نیاز به تمیزکاری کامل و رعایت مراحل بهداشتی بیشتر دارند.

قطره چشمی آتروپین

آتروپین یک روش درمانی مورد تأیید FDA برای تنبلی چشم است، اما پزشکان می‌توانند آن را  برای یک بیماری غیر قابل تأیید مانند نزدیک بینی تجویز کنند، در صورتی که فکر می‌کنند ممکن است مفید باشد.

سه آزمایش بالینی شواهدی را جمع آوری می‌کند که قطره‌های کم مصرف آتروپین پیشرفت نزدیک بینی را بدون ایجاد عوارض جانبی جدی مهار می‌کند. تاکنون، به نظر می‌رسد دوزهای کم از دوزهای بالا موثرتر هستند. اگر این آزمایشات موفقیت آمیز باشد و FDA قطره نزدیک بینی را تأیید کند، درمان می‌تواند در دسترس تعداد زیادی از کودکان مبتلا باشد.

برای ادامه روند کاهش نزدیک بینی، از قطره‌های دوز پایین آتروپین سال‌ها باید هر روز استفاده شود. در غیر این صورت، این شرایط می‌تواند برگشت پذیر باشد. قطره چشمی مانند لنزهای تماسی خطر ابتلا به عفونت را ندارد، اما اشکالاتی نیز دارد. قطره‌ها باید توسط داروخانه، به صورت ترکیبی تهیه شود و می‌تواند باعث تاری دید، حساسیت به نور، بزرگ شدن مردمک چشم و خارش شوند.

لنزهای تماسی چند کانونی

لنزهای تماسی نرم چند کانونی نسخه‌های مختلفی را برای بهبود دید نزدیک، متوسط و فاصله از یکدیگر ترکیب می‌کنند.

محققان دریافته‌اند که لنزهای چند کانونی با اصطلاح “طراحی فاصله مرکز” نیز می‌توانند به کند شدن روند نزدیک بینی کمک کنند. هنگامی که این لنزها حداقل به مدت پنج ساعت در روز و در طی چند سال استفاده می‌شوند، ممکن است باعث کند شدن کشیدگی چشم شوند.

مانند MiSight، این لنزها خطر کمی برای عفونت قرنیه دارند.

انتخاب روش درمانی مناسب

چشم پزشک کودک شما را ارزیابی کرده و به شما در انتخاب روش درمانی مناسب برای کودک کمک می‌کند.

گزینه‌های درمان به عوامل مختلفی از جمله حساسیت چشم، انطباق شخص، بهداشت، سبک زندگی و هزینه بستگی دارد. Ortho-K و MiSight گرانترین گزینه‌ها هستند که سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار هزینه دارند. قطره‌های آتروپین با دوز پایین و لنزهای چند کانونی برای کل دوره درمان کمتر از ۱۰۰۰ دلار هزینه دارد.

در بعضی موارد، پزشکان ممکن است لنزها و قطره‌ها را برای افزایش اثربخشی درمان ترکیب کنند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *