مراقبت از چشم

تاثیر سیگار بر روی سلامت چشم

تاثیر سیگار بر سلامت چشم

کشیدن سیگار برای تمامی اعصاب بدن مضر است، از جمله بینایی.

سرطان ریه یکی از مشکلاتی است که همراه با عادت کشیدن دخانیات به آن دچار می‌شویم، مشکلات بهداشت دهان و دندان یکی دیگر از این مشکلات است، اما این مشکلات تنها به این قسمت‌ها مرتبط نمی‌شود و تمام قسمت‌های بدن که دود سیگار با آن ارتباط دارد درگیر این مشکلات خواهد شد. در مطلب به این موضوع می‌پردازیم که این عادت بد از چه طرقی می‌تواند بر روی چشمان اثر گذار باشد.

یک عامل جدی برای بیماری‌های چشمی مرتبط با سن

مطالعات بسیار نشان دهنده آن است که کشیدن دخانیات به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی، مانند خشکی چشم و همچنین موارد جدی مانند آب مروارید، آب سیاه، تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) و رتینوپاتی دیابتی را افزایش می‌دهد.

آب مروارید

خطر ابتلا به آب مروارید با مصرف دخانیات دو برابر خواهد شد. آب مروارید به عنوان عامل اصلی نابینایی در جهان شناخته می‌شود. علائم آب مروارید شامل حساسیت به نور، کدر شدن رنگ، تاری دید یا دوبینی و دید در شب ضعیف است. خبر خوب این است که جراحی آب مروارید هم رایج است و هم مطمئن، به این معنی که از دست دادن بینایی ناشی از آب مروارید لزوماً دائمی نیست.

رتینوپاتی دیابتی

همانطور که احتمالاً از اسم آن مشخص است، رتینوپاتی دیابتی ارتباط نزدیکی با دیابت دارد و سیگار کشیدن احتمال ابتلا به دیابت را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه، سیگار کشیدن احتمال بروز عوارض دیابت را نیز افزایش می‌دهد، از جمله رتینوپاتی. این وضعیت برای بینایی خطرناک است که باعث ضعیف شدن رگ‌های خونی در پشت چشم می‌شود.

تخریب ماکولای وابسته به سن

بخشی از شبکیه چشم که مسئول دقیق‌ترین و واضح‌ترین دید ما است، ماکولا نامیده می‌شود. تخریب ماکولای وابسته به سن بیماری است که در طی زمان ماکولا خراب می‌شود و باعث کوری برگشت ناپذیر می‌شود. افراد سیگاری سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری مبتلا به تخریب ماکولای وابسته به سن می‌شوند و همچنین احتمال دارد سال‌ها زودتر از حد عادی به این بیماری مبتلا شوند.

تاثیر سیگار بر افراد غیر سیگاری

شدیدترین آسیب‌های سیگار کشیدن به خود فرد وارد می‌شود، اما برخی از این آسیب‌ها به افراد غیر سیگاری وارد می‌شود. دود سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و سکته در افراد غیر سیگاری را افزایش دهد. در کودکان، می تواند منجر به عفونت گوش، حملات آسم، برونشیت، ذات الریه و حتی افزایش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شود.

آیا ویپ جایگزینی ایمن است؟

شاید درست باشد که کشیدن ویپ نسبت به سیگارهای سنتی ایمن‌تر باشد، اما هنوز تا بی‌خطر بودن کامل فاصله زیادی دارد. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در مایع ویپ به طور خاص باعث افزایش خطرات تهدید کننده بینایی که قبل به آن پرداختیم، خواهد شد. اصولاً هیچ راهی مطمئن برای مصرف دخانیات وجود ندارد.

با از بین بردن عادت اشتباه، بینایی سالمی داشته باشید

با توجه به تمام آنچه در مورد آن بحث کردیم، جای تعجب نیست که بگوییم دخانیات یکی از موثر ترین و قابل پیشگیری ترین دلایل از دست دادن بینایی است. ما نمی‌توانیم از پیری جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم از کشیدن سیگار خودداری کنیم. حتی برای افرادی که بسیار سیگاری هستند، ترک این عادت بد همچنان خطر بیماری چشم را می‌تواند کاهش ‌دهد.

بدن سالم، چشمان سالم

همیشه به یاد داشته باشید چشمان شما جزئی از بدن شماست پس با بهبود نوع زندگی و افزایش سطح سلامت جسمانی می‌توانید سلامت چشمان خود را افزایش دهید. همچنین با آزمون‌ها و تست‌های دوره‌ای چشمان می‌توانید از بیماری‌های جدی چشم جلوگیری کنید.

شما می‌توانید برای مشاوره با دکتر علیرضا اسلامپور از طریق راه‌های ارتباطی موجود در صفحه تماس با ما وقت مشاوره خود را تنظیم کنید و در رابطه با سلامت چشمان خود از ایشان راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *